Zoek
RST kiest weer voor Heffiq en Hyster

Betrouwbaar en continuïteit gewaarborgd

RST verwerkt ruim 800.000 container per jaar. Continuïteit en betrouwbare inzet van de machines zijn daarbij essentieel. 

 

Op 1 januari 2022 heeft Rotterdam Short Sea Terminals (RST) vier nieuwe ReachStackers van Hyster in gebruik genomen. Kort daarvoor had Heffiq ook al drie nieuwe Empty Handlers geleverd. “En er zijn er nog twee onderweg”, zegt Cees van Pelt. Als Manager Technical Department & Projects is hij bij de Rotterdamse containerterminal verantwoordelijk voor alle equipment wat op de terminal in bedrijf is. De RS46 ReachStackers hebben een hefcapaciteit van 46 ton en zijn uitgerust met Stage V-motor. De Empty Container Handlers (type H9-11XD-ECD7) kunnen tot zeven containers hoog stapelen.

 

Veel uren, hoge eisen

Bij RST stellen ze hoge eisen, vertelt Cees van Pelt. “De machines draaien veel uren, ze zijn volop bezig. Alles kan kapot, maar de Hysters zijn heel betrouwbaar. Ze veroorzaken geen hoofdpijn, zoals je over andere merken weleens hoort. Er gebeuren geen uitzonderlijke dingen, vallen niet stil. We hebben alleen de normale, logische slijtage.”

Onderhoud daarvan laat zich goed plannen. “Met Heffiq weet je dat er een organisatie achter staat die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft en de service biedt waar wij op kunnen rekenen. Op tijd en goed, zodat onze continuïteit gewaarborgd is. Dat maakt dat wij tevreden zijn.”

 
"De machines draaien veel uren en zijn volop bezig. Alles kan kapot, maar de Hysters zijn heel betrouwbaar" Cees van Pelt | Manager Technical Department & Projects RST

Al sinds 2007 klant van Heffiq

“We zijn al sinds 2007 klant bij Heffiq”, vertelt Cees. “Het merk waar we vóór die tijd mee reden, verdween van de Nederlandse markt en dus gingen we op zoek naar een alternatief. Hyster was toen juist weer actief geworden met een nieuw aanbod aan grote machines en die bleken aan onze wensen te voldoen. Na een test hebben we toen voor Heffiq en Hyster gekozen.”

Het ging destijds ook om ReachStackers en Empty Container Handlers. “Dezelfde types die we nog steeds gebruiken. We hebben altijd ongeveer dezelfde aantallen in bedrijf. Op dit moment zijn het vijf ReachStackers en vijf Empty Container Handlers. Plus nog zes terminaltrekkers van Terberg, waarvan het contract ook via Heffiq loopt en die zij dus eveneens voor ons onderhouden.

 

Samen optrekken

Cees vindt dat er bij Heffiq goed geluisterd wordt. “We hebben een goede relatie, ze houden rekening met onze wensen. Bij de contractonderhandeling mag het er best stevig aan toegaan omdat beide partijen er het beste willen uithalen, maar zodra de handtekeningen zijn gezet, trek je samen op en heb je oog voor elkaars belangen.”

Doordat het materieel vrijwel continu ingezet wordt, vraagt het onderhoud een goede afstemming en planning. “Dat zit vooral aan onze kant: Heffiq houdt er rekening mee dat ze onderhoud kunnen uitvoeren als wij in de gelegenheid zijn de machines beschikbaar te stellen. Van beide kanten doen we daarvoor onze best.”

 
"We hebben een goede relatie met Heffiq, ze houden rekening met onze wensen" Cees van Pelt | Manager Technical Department & Projects RST

5.000 uur per jaar

De RST-terminal is 24/7 open. Het is één van de grootste op- en overslagterminals voor shortsea-schepen in Europa. Vanuit de Rotterdamse Beatrixhaven verwerkt het bedrijf ruim 800.000 container per jaar.

 

Extra brede spreaders voor 45ft. containers

“We hebben gekozen voor redelijk standaardmodellen en -uitvoeringen. Maar we gaan nooit voor de lichte uitvoering, altijd voor heavy duty. Zodat ze hun werk goed aankunnen. We hebben ook specifieke wensen als het gaat om de spreaders die erop zitten. Zo is het belangrijk dat ze 45ft. containers kunnen vervoeren. Die heb je niet bij alle standaardtoepassingen en merken. De combinatie van een Hyster-machine met een ELME-spreader maakt dat mogelijk.” 45ft. containers worden met name in het shortsea-vervoer veel gebruikt.

 

Minder uitstoot en zuiniger

Veiligheid van de machines, voor medewerkers en lading, is uiteraard ook een belangrijk aspect, aldus Cees. “Ja, logisch. Maar dat zit standaard wel goed. Net als bij auto’s gelden er allerlei richtlijnen, en als een merk of type daar niet aan voldoet, mag die niet verkocht worden.”

Hetzelfde geldt voor de uitstoot van de voertuigen. “Op dat vlak hebben we ook nog te maken met de voorschriften van de DCMR Milieudienst Rijnmond. Klimaatdoelstellingen wegen ook steeds zwaarder.”

Met hun Stage V-motoren voldoen de reachstackers aan de nieuwste Europese eisen. “Een extra voordeel is dat deze nieuwe serie zuiniger in gebruik is en minder geluid produceert. Dat scheelt ook weer in de kosten.”

 

Bekijk de trucks uit deze case

Meer weten over onze oplossingen?

Vul ons contactformulier in en onze adviseur neemt binnen 24-uur contact met u op