Zoek
Reachstackers voor MCS
Nieuws 07 - 04 - 2016

Reachstackers voor MCS

Heffiq levert twee gloednieuwe Hyster reachstackers uit aan Multimodal Container Service (MCS) in Westerbroek. De reachstackers worden met name gebruikt voor het bevoorraden van de kranen en vrachtauto’s op de terminal.

Heffiq levert twee gloednieuwe Hyster reachstackers uit aan Multimodal Container Service (MCS) in Westerbroek. De reachstackers worden met name gebruikt voor het bevoorraden van de kranen en vrachtauto’s op de terminal.

Full Service Container Logistics

De core business van MCS bestaat uit containervervoer via de binnenvaart. MCS zorgt ervoor dat het vervoer over de weg hier naadloos op aansluit. De organisatie is zodanig ingericht dat efficiënt transport tegen de beste prijs wordt aangeboden. Met terminals in Westerbroek, Meppel en Leeuwarden wordt Noord Nederland bediend en met schepen van 156 teu worden de containers van en naar Rotterdam vervoerd.

Bedrijfszeker

De twee gloednieuwe Hyster reachstackers van het type RS45-31CH zorgen voor het tijdig bevoorraden van de kranen en vrachtauto’s op de terminal in Westerbroek. Aangezien water- en wegtransporten nauw op elkaar afgestemd zijn, stelt MCS hoge eisen aan de reachstackers. “Uiteraard is het belangrijk dat de reachstackers het blijven doen,” aldus Willem van der Ark, directeur van MCS. “Naast uptime is het geluidsniveau van de machines een belangrijk gegeven gezien de ligging van deze terminal.” Speciaal hiervoor zijn de spreaders van de reachstackers uitgerust met een zogenaamd ‘Soft Landing systeem’ dat ervoor zorgt dat de spreader gecontroleerd ‘landt’ op de container en daarmee aanzienlijk minder decibellen uitstoot. Om de uitstoot van geluid nog meer te beperken zijn de reachstackers voorzien van een geluidsreductiepakket. 

Minder brandstofkosten

“Een ander belangrijk aspect voor de keuze voor Heffiq en Hyster is het brandstofverbruik,” legt van der Ark uit. De Hyster reachstackers zijn voorzien van zuinige Stage IV QSL9 Cummins motoren. De motoren zijn op twee standen door de terminal manager in te stellen, namelijk de HiP-modus waarbij de trucks een maximale productiviteit halen en een ECO-ELo modus voor een laag brandstofverbruik tegen prima prestaties. Het ‘cooling on demand systeem’ zorgt voor variabele fan-snelheden, wat het brandstofverbruik verlaagt en minder geluid veroorzaakt. Tevens beschikt de machine over de ‘hibernate idle’ stand, die ervoor zorgt dat het toerental van de machine wordt teruggebracht als deze langer dan 30 seconden stationair draait. Verder zijn de machines uitgerust met ‘engine shutdown’ dat ervoor zorgt dat de motor afslaat wanneer de chauffeur langere tijd niet in zijn stoel zit en climate control voor een aangename werkplek voor de chauffeur. Het Hyster tracker systeem zorgt ervoor dat via desktop, laptop of tablet eenvoudig inzicht verkregen kan worden in de inzet van de machines.

Keuze voor Heffiq

“Keuzebepalend zijn geweest; een referentiebezoek, contacten met diverse Hyster-gebruikers, een bezoek aan de Hyster-fabriek in Nijmegen, de prijs/kwaliteit verhouding en de eigenschappen van de machines. Hierdoor hebben wij een goed gevoel gekregen bij Heffiq en Hyster dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat onze keuze op hen is gevallen. Bijkomend voordeel is dat het onderdelenmagazijn van Hyster EMEA in Nijmegen is gevestigd en onderdelen snel en efficiënt aan ons geleverd kunnen worden,” zegt van der Ark. “We hebben gekozen voor een periodiek onderhoudsabonnement, omdat Heffiq zich richt op preventief onderhoud. Het correctieve onderhoud wordt hierdoor minder en onder aan de streep bespaart dit ons kosten.”

Veilig werken

Om de reachstackers te introduceren aan alle MCS chauffeurs heeft Heffiq inmiddels een chauffeurstraining op locatie gegeven. Naast de uitleg over deze specifieke machines heeft Heffiq veel aandacht besteed aan het creëren van bewustwording. Gedegen training zorgt uiteindelijk voor veilig werken, minder ongelukken, minder schades en daardoor minder kosten.