Zoek
Ferretto en Heffiq Verbouwen Magazijn Hyster in Nijmegen
Nieuws 07 - 04 - 2017

Ferretto en Heffiq Verbouwen Magazijn Hyster in Nijmegen

Het spareparts magazijn van Heftruckproducent Hyster in Nijmegen is fors gemoderniseerd. Dit was een grote uitdaging, want tijdens de verbouwing mocht het dagelijkse proces hoe dan ook niet worden verstoord. Het magazijn is aangepast om in te kunnen spelen op de veranderende behoeftes uit de markt.

Het spareparts magazijn van Heftruckproducent Hyster in Nijmegen is fors gemoderniseerd. Dit was een grote uitdaging, want tijdens de verbouwing mocht het dagelijkse proces hoe dan ook niet worden verstoord. Het magazijn is aangepast om in te kunnen spelen op de veranderende behoeftes uit de markt. 

Rechtstreekse distributie

Volgens Jos Peters, director European Parts Operation bij Hyster, bestaat deze behoefte er uit dat alle Hyster heftruckonderdelen, die vanuit Nijmegen gedistribueerd worden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, steeds vaker rechtstreeks verscheept worden naar eindgebruikers zonder tussenkomst van dealerorganisaties. “Dat houdt in dat dealers steeds vaker hun eigen magazijnen opdoeken en aan ons vragen of we rechtstreeks kunnen leveren aan klanten. Het gaat zelfs zover dat we in bijvoorbeeld Engeland rechtstreeks onderdelen in de bestelbus van de monteur leveren. We pakken het bewuste onderdeel hier in, en als de bestelling voor vier uur binnenkomt, dan verschepen we deze order vandaag nog en de monteur heeft zijn onderdeel voor zeven uur ’s ochtends in zijn bestelbus liggen. Het gaat ons dus vooral om beter te worden in de aftermarket excellence.”

Verleggen cut off tijden

Bij de gefaseerde herinrichting van het spare parts magazijn (totale kosten rond de 5 miljoen euro, red.) spelen volgens Rutten, die samen met Peters het herinrichtingsproject leidt, twee aspecten een hoofdrol: “We willen alles onder één dak krijgen en we willen bovendien afscheid nemen van de verouderde orderpickinfrastructuur, waar we zendingen niet meer tijdig weg kregen. Dat komt door twee factoren: we distribueren steeds fijnmaziger en we hebben onze cut off tijd voor bestellingen steeds verder verlegd.” Beide ontwikkelingen zorgden ervoor dat het oude proces niet meer volstond. Rutten: “We hebben in de loop der jaren een manueel proces opgebouwd dat is ingericht als een soort van tweetrapssysteem. Dat hield in: een orderpicker verzamelde zijn spullen in een bakje aan de hand van een soort van haalkaartje. Dat bakje zette hij op een conveyorsysteem die het afleverde bij een van onze elf inpakstations. Die verwerkingstijd duurde te lang. We drukken de procestijd nu dankzij dit omvangrijke herinrichtingsproject, dat er vooral voor zorgt dat de orderpickproductiviteit flink omhoog is gegaan met minder mensen. Bovendien winnen we meer tijd door alles onder één dak te brengen, want we verliezen nu tijd wanneer bijvoorbeeld een onderdeel moeten ophalen dat ligt opgeslagen aan de overkant van het terrein.” De forse modernisering van het spare parts magazijn, dat een footprint heeft van 6.000 vierkante meter, wordt in drie fases door Hyster-Yale gerealiseerd. De eerste vormde de implementatie van nieuwe logistieke software, waarmee de heftruckproducent vorig jaar maart live is gegaan. De tweede fase betrof de bouw van een nieuwe geautomatiseerd magazijn van 900 vierkante meter van 12 meter hoog. 

Inzet smallegangentrucks 

Het sluitstuk vormt de volledige herinrichting van het onderdelenmagazijn door magazijninrichter Ferretto. De herinrichting behelst een nieuw smalle gangen palletmagazijn en een legbordstellingen gebied, waar onderdelen liggen die niet passen in de OSR. De bediening van het smallegangen magazijn zal gaan via inductiegestuurde bemande VNA’s (Very Narrow Aisle Trucks, red.) van Hyster, waarvan er twee worden geleverd door Heffiq. “In het legbordgebied dat nog over is gaan we met twee orderpicktrucks rijden". Daar komen bijvoorbeeld body parts te liggen die te groot zijn voor het geautomatiseerde magazijn.” Rutten: “De herinrichting is een uitdaging, want we moeten iedere dag nog onze verschepingen doen, wat al gauw gaat om tussen de drie tot vierduizend orderregels ,en dan moeten we ondertussen ook nog verbouwen. We halen nu het magazijn stap voor stap gedeeltelijk leeg, wat inhoudt: het repareren van de vloer en het installeren van nieuwe verlichting.

Juiste balans intern transport

Peters is in zijn nopjes met de combinatie Heffiq-Ferretto. “Je hebt te maken met een stellingbouwer die samen met Heffiq nadrukkelijk nadenkt over de oplossing met de VNA-truck. Van een andere magazijninrichter hadden we, zo leek het, een interessante aanbieding gekregen. Ferretto waarschuwde ons vervolgens dat met deze oplossing de VNA trucks niet meer zouden passen, omdat in de voorgestelde setting de stellingen te kort op elkaar stonden. De combinatie Heffiq-Ferretto is vooral sterk, omdat zij van haver tot gort onze interne material handling equipment kennen. Op basis van die kennis zijn zij ook in staat om vervolgens een constructie te bouwen.

Magazijnveiligheid op hoger plan 

Belangrijk in de nieuwe setting is volgens Jos Peters het verhogen van de veiligheid in het magazijn. “In de oude situatie stonden de rekken en inpakstations op een dusdanige manier opgesteld dat er op een bepaalde plek een relatief gevaarlijke situatie ontstond. Dat is in de laatste dertig jaar zo gegroeid omdat we iedere keer dingen net iets slimmer wilden doen, waardoor we onbewust meer verkeer en dus onveiligheid zijn gaan creëren. Daar willen we nu in één klap vanaf zijn.” Dat is inmiddels sterk verminderd doordat het kleingoed in het nieuwe geautomatiseerde magazijn ligt. Thijs Rutten: “De veiligheid in dit magazijngedeelte wordt vooral vergroot doordat we op advies van Ferretto en Heffiq de rekken zodanig laten opstellen, dat de VNA’s in het stellingenmagazijn straks maar één kant oprijden. Dat reduceert het verkeer fors. Er komt verder een kooi overheen waardoor alles in het stellingengebied is afgeschermd, en er niets meer kan binnenkomen.”