Wij gebruiken cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies. Verberg deze melding

Heftrucktest Hyster XT

7 oktober 2016

Hyster H2.5XT LPG | Basic instinct

Tekst en foto’s: Theo Egberts, Andersom Testing

Met de gloednieuwe XT heeft Hyster ook een eigen budgettruck in huis. Goed voor een regelmatige inzet, maar zonder alle premium kenmerken van topmodel Fortens. De test met de H2.5XT met lpg-motor bewijst dat de nieuwe Hyster ruimschoots aan alle basisvoorwaarden voor een goede heftruck voldoet.



Vorig jaar voegde Hyster met het Chinese Utilev al een serie budgettrucks toe aan het leveringsprogramma. Deze zomer komt daar de Hyster XT serie bij. In principe net zo basic, maar met iets meer in zijn mars dan de Aziatische broers. De XT is een Hyster in hart en nieren. Ontworpen voor een regelmatige inzet en circa 20% gunstiger geprijsd dan de modellen uit de Fortens serie. De Hyster XT-serie loopt in drie stappen van 2 tot 3 ton hefvermogen en is leverbaar met een Yanmar diesel of een PSI lpg-motor. De trucks worden gebouwd in de Hyster-Yale fabriek in het Noord-Ierse Craigavon. We testten de H2.5XT met lpg-motor om te zien waar de verschillen liggen.

Recht toe, recht aan
De verschillen met het topmodel zijn aan de buitenzijde zichtbaar in een iets minder gecompliceerde constructie van het chassis en het beschermdak. De XT is meer ‘recht toe, recht aan’ en er zijn iets eenvoudigere banden uit het aanbod van Trelleborg gemonteerd. De mastbediening is standaard voorzien van mechanische hendels en ook het dashboard en instrumentarium zijn basic gehouden. 

De masten komen eveneens uit de Noord-Ierse fabriek en kennen eigenlijk alleen een andere bevestiging van de neigcilinders. Onderhuids treffen we een PSI lpg-motor aan die naar maatstaven van Hyster is aangepast om zo goed mogelijke milieu- en verbruiksscores te halen. De klassieke koppelomvormer is ook van eigen fabricaat, maar minder geavanceerd dan de zelfdenkende transmissie met gesloten oliebadremmen uit de Fortens range die echt voor een stevige, 24/7 inzet is bedoeld. De XT is voorzien van klassieke trommelremmen die opvallend goed remmen. De parkeerrem is mechanisch en ontkoppelt de aandrijving 100%. 


Reageer op dit artikel






Terug naar boven Terug
Terug naar boven Terug