Wij gebruiken cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies. Verberg deze melding

De Utilev UT25P, Gewoon goed

2 september 2016

Uitgevoerd door Andersom Testing | bij Theo Egberts

Met de kreet ‘Gewoon goede heftrucks’ plaatst Hyster haar merk Utilev scherp in de markt. De slogan slaat de spijker precies op de kop. De Utilev UT25P met lpg motor is een stabiele truck met een robuuste no nonsense karakter. Het gunstige verbruik en gewoon goede prestaties maken het verhaal compleet.

Sinds de zomer van 2015 heeft Hyster haar aanbod op de wereldmarkt vergroot met Utilev heftrucks. Het programma kent een lijn elektrische 3-wiel trucks van 1,5 tot en met 2 ton en een serie verbrandingstrucks van 1,5 tot en met 3,5 ton. De trucks worden in China geproduceerd en zijn bedoeld als een gunstig geprijsd alternatief binnen een incidentele tot regelmatige inzet. Met de babyblauw gekleurde trucks van Utilev meent Hyster een solide oplossing te bieden. De trucks worden via het bestaande Hyster dealernetwerk geleverd en geserviced. Juist daarin ligt de kracht, want de beschikbaarheid van onderdelen en kennis rondom het product zijn hiermee gewaarborgd

Populaire configuratie

Blijft natuurlijk de vraag of de Chinese trucks zelf geschikt zijn voor dit doel. Ter kennismaking treffen we daarom de 2,5 tons UT25P in onze test. Een rechtdoorzee verbrandingstruck met lpg-motor. De machine voldoet aan alle Europese CE-eisen en is voorzien van een betrouwbare Nissan motor en Impco lpg-installatie. De transmissie is van ‘eigen’ Chinees fabricaat. Onze testtruck is voorts uitgerust met een drievoudige mast met vrije heffing, integrale sideshift en een hefhoogte van 4.800 mm. De truck beantwoordt in deze configuratie aan de meest gangbare vraag in dit segment. We zijn dan ook erg benieuwd hoe hij presteert.

Bekende verschijning

In eerste instantie lijkt de UT25P op een oude bekende uit de Hyster-stal: de XL. Al jaren van het toneel verdwenen, maar lang beeldbepalend geweest dankzij de stoere bouw en eenvoudige opzet. Zo ook bij Utilev. We zien een gewoon strak en degelijk gebouwd chassis, een overzichtelijk, maar weinig spannend ontwerp en een mast die gewoon doet wat hij moet doen zonder te torderen of na te zwaaien, al mag de technische dienst nog wel even naar die piepende mastrol kijken. De demping bij het dalen is keurig en het doorzicht is conform verwachting. Alle slangen en kettingen liggen netjes achter de profielen zodat er een goed zichtvenster overblijft zonder zwabberende onderdelen. De gemeten dodehoek komt overeen met het type sideshift en vorkenbord. Dankzij de directe bediening op de mechanische ventielen is de vorkdosering op de centimeter nauwkeurig. De hendels liggen netjes binnen het bereik en hebben een correcte onderlinge afstand. De hef- en daalsnelheden zijn conform het gemiddelde in deze klasse.

Goed zitten

Ook al wordt de truck in China gebouwd, de zit is gewoon goed Europees, want we kunnen zonder opgetrokken knieën comfortabel ons werk doen. Bovendien is de ruimte op de voetenplaat riant en ligt de op-/afstap met slechts 450 mm op een keurige hoogte. De trede is daarbij ruim genoeg en voorzien van een goede antislip. De geplaatste Grammer MSG65 stoel is prima en geeft de nodige ondersteuning en demping. De stuurkolom is traploos verstelbaar, al zou het stuurwiel zelf een maatje kleiner mogen zijn.


Verder oogt de cabine sober, maar functioneel. Het instrumentarium, de knoppen voor het licht, de parkeerrem, alles werkt naar behoren, maar valt niet onder de noemer modern. Ruimte om spulletjes mee te nemen is er amper.

Banden maken het verschil

Rijden en werken met Utilev gaat probleemloos. De Nissan lpg-motor loopt rustig en pakt soepel op. We rijden met en zonder last met gemak vlotter dan de specificatie aangeeft en komen boven de 20 km/uur. De sprintmeting vanuit stilstand ligt ruim boven het gemiddelde in deze klasse. Met last en bij hogere snelheden merk je wel de beperkingen van de standaard gemonteerde banden van Chinese makelij. Ze bieden voldoende draagkracht, maar zijn wat onrustig. Wie een strakker stuurgedrag wenst, kiest bij voorkeur voor een Europees kwaliteitsmerk.


Het remmen is conform verwachting die past bij een conventionele set trommelremmen. Het rempedaal voelt voorspelbaar aan en levert zonder al te veel druk genoeg remvermogen. De stabiliteit van de truck bij het remmen en in bochten is ook dik in orde. Dankzij de solide stalen motorkap voelt ook de stoel aangenaam stabiel aan. Wiebelen of schudden op de werkplek is er niet bij. De meeste beweging van de truck komt echt vanuit de banden.

Prestaties

Tijdens de verbruiks- en prestatiemeting zien we gewoon goede waarden. De truck ligt qua productiviteit net onder het gemiddelde in deze klasse, maar daarbij merken we op dat het testparcours er nat bij lag en de betonplaten lichte neiging tot doorslippen leveren. Het brandstofverbruik is lager dan doorsnee zodat je op een volle gastank toch wel een half uur langer dan gemiddeld kunt rijden

Conclusie

Samengevat is onze eerste kennismaking met Utilev gewoon positief. De truck doet wat hij moet doen en is eenvoudig van opzet en bediening. De prestaties zijn in orde en het verbruik is zelfs gunstig te noemen. Wat er beter kan? De banden, meer opbergruimte, een handgreep aan de achterste dakstijl bij het achteruit rijden, de uitlaat niet rechts maar links op het contragewicht (om er niet tegenaan te kijken) en een iets kleiner stuurwiel. Verder is het een gewoon goede heftruck als je hem niet 24/7 op zijn tenen laat lopen. Het uiterst economische prijskaartje geeft daarbij extra glans aan de prima gekozen slogan.

Pluspunten

  • Solide bouw
  • Eenvoudige bediening
  • Laag brandstofverbruik

Voor verbetering vatbaar:

  • Standaard bandenkeuze
  • Opbergruimte
  • Andere plek voor de uitlaat

Reageer op dit artikel






Terug naar boven Terug
Terug naar boven Terug