Wij gebruiken cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies. Verberg deze melding

Laag brandstofverbruik zorgt voor reductie operationele kosten.

24 oktober 2014

Rotterdam Short Sea Terminal
Rotterdam Shortsea Terminals nam kortgeleden vijf empty container handlers van het merk Hyster in gebruik. Deze machines kunnen lege containers tot een gewicht van 22 ton verplaatsten. Ze vervangen materieel waarvan het leasecontract was afgelopen. Hoofd Technische Dienst Cees van Pelt vertelt dat RST voor Hyster koos vanwege de performance, de ergonomie, het gunstige brandstofverbruik en de goede service van leverancier Heffiq.

Wat was het plan?
Rotterdam Shortsea Terminals (RST) is een van de grootste shortsea containeroverslagbedrijven van Europa. Bij het bedrijf worden containers uit landen rond de Noordzee aangevoerd die door RST worden overgeslagen op vrachtwagens, treinen, binnenvaartschepen of zeeschepen om verder te worden vervoerd naar hun eindbestemming. RST gebruikt empty container handlers voor het tot zeven hoog stapelen van containers op het terminalterrein. Van vijf van deze machines liep het gebruikscontract af. Daarom startte het bedrijf eind vorig jaar een traject ter vervanging van dit materieel. Uiteindelijk werd gekozen voor vijf nieuwe Hysters die voor vier jaar of 16.000 werkuren werden geleased bij leverancier Heffiq uit Vianen.

Waarom deze keuze?
RST vroeg drie verschillende leveranciers een offerte voor de levering van empty container handlers. De keuze viel op Hyster vanwege de performance van de machines, de goede ergonomie en het gunstige brandstofverbruik. Zo kunnen deze machines zeer vloeiend gelijktijdig rijden, heffen en uitschuiven. Een belangrijke eis voor nieuwe machines vanwege de werkwijze die bij RST wordt toegepast. Daarnaast hebben de Hysters een prettige bediening, een comfortabele zitpositie en zijn ze zuinig en schoon omdat ze zijn uitgerust met een nieuw type dieselmotor. Deze kleinere motor verricht nagenoeg dezelfde prestaties als een grote motor die meer brandstof verbruikt. Hierdoor wordt flink bespaard op de operationele kosten. Een andere reden om voor Hyster te kiezen was dat RST meer materieel van dit merk in gebruik heeft. De ervaringen daarmee zijn positief terwijl ook de service van leverancier Heffiq goed bevalt.

Nog bijzonderheden?
Het betreft vijf empty container handlers in standaarduitvoering. Wel zijn de machines voorzien van een speciale spreader waarmee ook 45 ft containers verplaatst kunnen worden. Daarnaast hebben twee container handlers een hoge mast, terwijl er drie zijn uitgerust met een kortere mast. De machines met korte mast worden ingezet in een gebied waar ook kranen operationeel zijn. De lage mast voorkomt in deze zone interferentie met de kranen.

Op tijd geleverd?
RST startte in september 2013 met het aanschaftraject. De nieuwe machines worden sinds augustus van dit jaar gebruikt. Ze werden op tijd, volgens afspraak, geleverd.

Tip van…Cees van Pelt
“Het is verstandig om het aanschaftraject ruim van tevoren te starten. Daardoor kun je je goed oriënteren op de markt en met meerdere leveranciers besprekingen voeren. Hierdoor is je onderhandelingspositie sterker dan wanneer er snel nieuwe machines moeten worden aangeschaft omdat het oude contract ineens is afgelopen. En als er machines op diesel aangeschaft moeten worden is het belangrijk om niet alleen naar de performance te kijken maar ook naar het brandstofverbruik. Wij verwachten met de nieuwe empty container handlers tussen de 1 en 3 liter diesel per uur per machine te besparen. Dat zorgt voor een forse reductie van de operationele kosten.”

Reageer op dit artikel






Reacties


Elmer haartsen schreef op 21 December 2015

Hoe laag is het brandstofverbruik?

Terug naar boven Terug
Terug naar boven Terug