Wij gebruiken cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies. Verberg deze melding

Bol.com vertrouwt in zijn nieuwe, duurzame e-commerce fulfilment center op de kwaliteit van Heffiq en Hyster. Een weloverwogen keuze, waarmee de e-tailer mikt op een veilige inzet en minimale TCO.

Onlangs opende bol.com zijn nieuwe, indrukwekkende e-commerce fulfilment center in Waalwijk, op een steenworp afstand van het reeds bestaande bol.com fulfilment center. Waar dat pand volledig in beheer is van Ingram Micro, koos bol.com ervoor om het nieuwe fulfilment center volledig in eigendom te nemen, inclusief de inrichting en het beheer van de logistieke processen, waarbij de operatie nog steeds wel gerund wordt door Ingram Micro. Toch zijn er ook overeenkomsten tussen beide centra, bijvoorbeeld als het aankomt op de intern transportvloot. In beide gevallen vertrouwt bol.com samen met Ingram Micro op Hyster en Heffiq.

Gedegen selectie

“Onze partner Ingram Micro heeft een vaste samenwerking met Heffiq. Maar dat betekent niet dat we bij de inrichting van ons nieuw fulfilment center niet opnieuw alle mogelijkheden hebben afgewogen”, vertelt project manager Lisanne Broer. Er werd een nieuwe request for quotation (RFQ) uitgeschreven, waarbij alle belangrijke aanbieders in de markt zijn benaderd. Die tender heeft vervolgens geleid tot een shortlist, waarna de leveranciers op die shortlist stuk voor stuk demotrucks hebben geleverd. “Die demotrucks zijn door onze medewerkers grondig getest op onder andere ergonomie, wendbaarheid, rijgedrag en bediening”, vervolgt Broer. Uiteraard is er ook goed gekeken naar een veilige inzet, een zo hoog mogelijke uptime en uiteindelijk zo laag mogelijke total cost of ownership (TCO). “De positieve ervaringen met Hyster en de service van Heffiq hebben zeker een belangrijke rol gespeeld bij de keuze. Bovendien stelden zij zich heel professioneel en proactief op, waardoor we uiteindelijk tot een optimale vloot zijn gekomen. Het totaalplaatje gaf dus de doorslag”, weet Broer.

Opvangen pieken

Heffiq leverde in totaal 2 Hyster reachtrucks, 10 elektropallettrucks, 2 stapelaars, 1 elektrische meelooppallettruck en 10 handpallettrucks. De trucks zijn afkomstig uit een eerste order en maken deel uit van wat straks de vaste intern transportvloot is. Broer: “We zitten nog in de opstartfase. Als alles volgens verwachting verloopt, zal die vloot de komende periode verder groeien. Voor het opvangen van de pieken in ons proces hebben we met Heffiq afspraken gemaakt. Een grote huurvloot garandeert een snelle opschaling met korte termijn huurtrucks, wanneer dat nodig is.”

BlueSpot en Hyster tracker

Om een veilige inzet en lage TCO te waarborgen, zijn de trucks uitgevoerd van BlueSpot en voorzien van het Hyster tracker systeem. De BlueSpot schijnt een heldere, blauwe vlek op de vloer – in de rijrichting van de truck – en waarschuwt zo voetgangers en ander verkeer op de naderende truck. “Daarnaast kunnen we de snelheid van de trucks reduceren in zones waar meer verkeer is, of waar veel voetgangers lopen”, vult Broer aan. Hyster tracker biedt bol.com inzicht in de inzet van de vloot. Het systeem registreert niet alleen trillingen, aanrijdingen en schades, maar voorkomt ook ongeautoriseerd gebruik van de trucks. Bovendien kan een evenredige inzet van de trucks worden gerealiseerd en kan op basis van de data uit Hyster tracker een optimale planning worden gemaakt voor preventieve onderhoudsbeurten. Mede daardoor blijven de TCO laag.Heffiq neemt de volledige zorg uit handen van bol.com en partner Ingram Micro, die zich zo kunnen toeleggen op datgene waar zij samen sterk in zijn: de meest betrouwbare en snelste levering van e-commerce bestellingen in Nederland en België. 


Bekroond met BREEAM award

Het ontwerp van het bol.com fulfilment center heeft het duurzaamheidscertificaat BREEAM-NL met de score ‘Outstanding’ behaald. Dit certificaat werd opgevolgd met een internationale BREEAM award voor het meest duurzame bouwproject in de categorie industriële gebouwen. De vakjury roemde het project met name vanwege de manier waarop de CO2-uitstoot wordt gereguleerd en de focus op een gezonde en prettige werkomgeving voor werknemers. Tijdens de bouw van het bol.com fulfilment center zijn duurzame oplossingen toegepast waarbij gestreefd is naar een CO2-neutraal proces. Voorbeelden van het CO2-neutrale proces zijn het gebruik van windenergie en warmte- en koudeopslag voor de klimaatbeheersing. Voor werknemers is er veel aandacht besteed aan een gunstig werkklimaat; optimale temperaturen, voldoende licht en natuurlijk licht, continue toevoer van frisse lucht, geluidswerende materialen, zachte omgevingskleuren en zoveel mogelijk open werkruimtes.

Wilt u meer weten over de producten en diensten uit deze case? Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 24 uur contact met u op

Terug naar boven Terug

oplossingen

naar boven Terug

Dank u voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief. U zult periodiek berichten van ons ontvangen.