Wij gebruiken cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies. Verberg deze melding

30 jaar hyster containerhandlers bij BCTN Inland Terminals

15 augustus 2017

Het 30-jarig bestaan van BCTN in juni 2017 is beklonken met een order voor een nieuwe Hyster empty containerhandler. BCTN gebruikt al 30 jaar de machines van Hyster® en kan zich inmiddels scharen tot zeer trouwe klant op het gebied van containerhandling. Deze jarenlange samenwerking is mede tot stand gekomen dankzij de uitzonderlijke serviceondersteuning van Heffiq, die zich talloze malen heeft bewezen bij hun inland terminals.

“Bij onze zeven inland terminals is tijd de allergrootste uitdaging,” vertelt Wim Busser, Purchase & Support Director Benelux bij BCTN BV. “We moeten schepen zo snel mogelijk laden en lossen, zodat ze weer verder kunnen varen naar verschillende internationale zeehavens.” 

Grootste netwerk in de Benelux 

BCTN is heeft het grootste netwerk van inland containerterminals in de Benelux. Het bedrijf biedt een uitstekend alternatief voor wegtransport doordat de locaties van de terminals gelegen zijn aan de binnenwateren van Nederland en België. Dagelijks worden containers gedistribueerd naar de grote zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en via Duisburg naar het binnenland van Europa en China.

Trouwe containerhandlers

Het bedrijf werkt met alle soorten containers en heeft momenteel een ruime vloot Hyster empty containerhandlers en ReachStackers rijden van verschillende leeftijden.
“We hebben dagelijks profijt van de uitstekende prestaties en service ondersteuning tijdens de levensduur van de trucks. Dat is de belangrijkste reden om trouw te blijven aan Hyster en Heffiq,” vertelt Wim. “We zijn zeer tevreden over de betrouwbaarheid van trucks en we hebben ze in de loop der jaren flink op de proef gesteld.”

100.000 containers per jaar

Elk jaar werken de empty containerhandlers 2500 tot 3000 uur. Hierdoor hebben de trucks ongeveer een levensduur van 5 tot 6 jaar. Afhankelijk van de locatie verwerken de trucks 10.000 tot 100.000 containers per jaar. Dit betekent dat de trucks 24/7 actief zijn. Het machinepark is verspreid over zeven inland containerterminals in Alblasserdam, Den Bosch, Nijmegen, Venray, Roermond in Nederland, en in Meerhout en Geel in België. BCTN biedt daarnaast aanvullende diensten, zoals opslag, transport en gasmetingen.


Effectiviteit en service

“De effectiviteit is behoorlijk vergroot doordat de empty containerhandlers in staat zijn om twee containers tegelijk te tillen”, vertelt Wim. Ter ondersteuning van de activiteiten van BCTN werken ze nauw samen met de Hyster® dealers, Heffiq in Nederland en B-Close in België. “Ze bieden een uitzonderlijk snelle serviceondersteuning, meestal al binnen één uur na de oproep. De proactieve ondersteuning, continue onderhoudsprocedures en snelle levering van onderdelen zijn essentiële factoren om stilstand te vermijden”, voegt Wim eraan toe.

De eerste containerhandler

In 1987 heeft BCTN bij de opening van de containerterminal in Nijmegen, de eerste containerhandler in ontvangst genomen. Dankzij de korte afstand tussen de terminal en de fabriek waar de Hyster® Big Trucks worden geproduceerd, lag de keuze voor BCTN voor de hand. Ook omdat het Europese distributiecentrum voor onderdelen van Hyster in Nijmegen is gevestigd. Momenteel is deze terminal grootste intermodal containerterminal in Nederland.
Later zijn de containerhandlers ook ingezet bij de eerste Belgische inland terminal in Meerhout in 1996. Deze terminal is uitgegroeid tot de grootste containerterminal in de Benelux.

Verlaagde bedrijfskosten

Toen de volumes toenamen, heeft Hyster deze groei ondersteund en geholpen bij de verlaging van de bedrijfskosten voor BCTN. De kosten werden in het begin aanzienlijk verlaagd door de inzet van empty containerhandlers in vergelijking met een ReachStacker. Tegenwoordig zijn bij BCTN de brandstofkosten behoorlijk verlaagd dankzij de nieuwste en zuinigste modellen. Dit heeft geleid tot een nieuwe order voor de Hyster® H23XM12EC containerhandler. De meeste recente Hyster® ReachStacker is in 2015 geïntroduceerd bij BCTN. Deze truck is geleverd met een Stage IV-motor, waardoor de impact op het milieu aanzienlijk is gedaald en de duurzaamheid bij BCTN is toegenomen.

Lean and green Award

In 2008 ontving BCTN een “Lean and Green” Award en in 2015 kregen ze hun eerste ster. Deze ster wordt toegekend wanneer een organisatie binnen vijf jaar een verlaging van 20% in CO2-uitstoot bereikt. In mei 2017 kreeg BCTN een tweede ster, iets wat slechts 20 andere bedrijven is gelukt. BCTN heeft deze prijzen mede dankzij de samenwerking met Hyster in ontvangst mogen nemen. 

Groene oplossingen

BCTN blijft zoeken naar duurzamere opties en oplossingen.“Intermodal containertransport via schepen is niet alleen betrouwbaar en rendabel, maar ook de groenste vorm van transport. Het kan een CO2-verlaging van 20 tot 40% opleveren ten opzichte van transport over de weg”, zegt Wim. “We verwachten dat de doorvoer bij inland terminals de komende paar jaar flink gaat toenemen. Dit omdat er in de Benelux steeds meer containers over het water worden vervoerd. Hyster blijft deel uitmaken van onze strategie, zodat wij bij onze terminals een snelle doorvoer kunnen realiseren.”

Reageer op dit artikel






Terug naar boven Terug
Terug naar boven Terug